Preirisotto met geroosterde bloemkool

Het eerste officiële artikel van StudioKOOK! We trappen af met deze heerlijke preirisotto met geroosterde bloemkool. Tot twee jaar geleden had ik nog nooit risotto gegeten. Het idee van een hartige rijstpap leek me niets. Maar toch ging ik overstag. In Italië kocht ik een zak Riso Roma, een rijstsoort die zeer geschikt is voor risotto (‘riso’ betekent ‘rijst’). Thuis ging ik mee aan de slag en ik vond het heerlijk. Mijn eerste risotto was een pompoenrisotto, waarvan het recept ook zeker nog gaat volgen. Inmiddels staat deze heerlijke Italiaanse klassieker regelmatig op het menu. Deze preirisotto is echt een van mijn betere recepten. Daarnaast ben ik ook dol op geroosterde bloemkool en de zongedroogde tomaatjes geven het geheel echt het ultieme Italiaanse gevoel. De ideale combi dus!

preirisotto-geroosterde-bloemkool-studiokook-demi-hageman-verkleind

Ingrediënten (2 pers.)
1 prei, fijngesneden
2 teentjes knoflook, fijngesnipperd
1 ui, fijngesnipperd
1 theelepel gedroogde tijm
1 theelepel rozemarijn
200 gram risottorijst
650 ml groentenbouillon
1 glas witte wijn
1 handje pittige kaas, geraspt
10-15 zongedroogde tomaatjes, in reepjes
verse basilicum
300 gram bloemkool, in kleine roosjes
olijfolie
peper en zout

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 200 graden. Maak de bloemkoolroosjes aan met de olijfolie, peper en zout. Verspreid ze over een met bakpapier beklede bakplaat. Rooster de bloemkool 25 minuten. Keer tussentijds.

Fruit de ui en knoflook even aan in een ruime pan. Voeg de prei en de kruiden toe en bak 5 tot 10 minuutjes tot de prei lekker zacht en gaar is.

Voeg de rijst toe aan de pan en fruit op laag vuur even mee. Als de korrig glazig begint te worden, voeg je de wijn toe.

Wanneer de pan droog begint te worden, voeg je scheutje voor scheutje de bouillon toe. Blijf ondertussen goed roeren en proeven of de rijst al gaar is.

Is de risotto beetgaar? Voeg dan de kaas toe en de reepjes zongedroogde tomaat. Roer het geheel goed door, doe de deksel op de pan en laat de risotto 1 à 2 minuutjes rusten. Serveer met verse basilicum.

Tips
De hoeveelheid bouillon is een indicatie. Het kan zijn dat er iets meer of iets minder vocht nodig is om de rijst de juiste garing te geven.

Plaats een reactie